Навчально-методичний центр цивільного захисту
та безпеки життєдіяльності Рівненської області

 ГоловнаСтатті13 Березня, 2020р.
 Версія для друку

Пожежна безпека в закладах освіти

Опубліковано: 13.03.2020, 15:34

Пожежа була і є найнебезпечнішим стихійним лихом. Внаслідок пожеж гине та страждає значна кількість людей. Потрібно звернути увагу на прості, але водночас необхідні знання правил пожежної безпеки. Бо як відомо найкращий спосіб захиститися від пожежі – не спричинити її.

Забезпечення пожежної безпеки в організаціях, на підприємствах системи освіти України здійснюється згідно Кодексу цивільного захисту України (Закон України від 02.10.2012 №5403-VI), з Правилами пожежної безпеки України та Правилами пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України, затвердженими наказом Міністерства освіти і науки України 15.08.2016 №974, зареєстрованими в Міністерстві юстиції України 08.09.2016 за №1229/29359.

Пожежна безпека – це стан об'єкта, при якому з регламентованою ймовірністю виключається можливість виникнення та розвиток пожежі і впливу на людей її небезпечних факторів, а також забезпечується захист матеріальних цінностей.

Пожежа – неконтрольоване горіння поза спеціальним вогнищем, що розповсюджується в часі і просторі, знищує матеріальні цінності, створює загрозу для життя людей, тварин, негативно впливає на навколишнє природне середовище, виникає в основному з необережним поводженням з вогнем, порушенням правил і норм експлуатації електричних приладів та виробничого устаткування, самозайманням матеріалів (речовин), кліматичними чинниками.

Небезпечними факторами пожежі і вибуху, які можуть призвести до травми, отруєння, загибелі або матеріальних збитків є відкритий вогонь, іскри, підвищена температура, токсичні продукти горіння, дим, низький вміст кисню, обвалення будинків і споруд.

Горіння – це процес окислення який супроводжується інтенсивним виділенням тепла і променевої енергії.

Повне горіння – при достатній або надлишковій кількості окислювача і при такому горінні виділяються нетоксичні речовини.

Неповне горіння – відбувається при недостатній кількості окислювача. При такому горінні утворюються продукти неповного згорання, серед яких є токсичні речовини (чадний газ, водень).

Горіння виникає, коли є горючі матеріали, кисень та джерело запалювання (іскра, відкритий вогонь, висока температура).

Головним завданням забезпечення пожежної безпеки в закладах освіти є захист та рятування людей (дітей) від впливу небезпечних факторів пожежі, якими супроводжується неконтрольоване горіння. У разі виникнення пожежі, дії працівників закладів, залучених до гасіння пожежі, мають бути спрямовані на створення безпеки людей, і в першу чергу дітей, їх евакуацію та рятування.

Керівники закладів та установ з метою забезпечення протипожежного режиму зобов’язані визначити обов’язки посадових осіб щодо забезпечення пожежної безпеки, призначити відповідальних осіб за пожежну безпеку окремих будівель, споруд та приміщень.

Також, вони повинні забезпечити розробку і затвердити орієнтований план евакуації учнів та вихованців у разі виникнення пожежі та порядок оповіщення учасників освітнього процесу, що встановлюють обов’язки і дії працівників на випадок виникнення пожежі. У кожному закладі та установі наказом чи інструкцією встановлюється протипожежний режим, що містить порядок утримання шляхів евакуації, використання побутових електронагрівальних приладів, проходження посадовими особами навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки, а також проведення з працівниками протипожежних інструктажів та занять з пожежно-технічного мінімуму з призначенням відповідальних за їх проведення.

У будівлях закладів та установ не дозволяється встановлювати грати та інші незнімні пристрої на вікнах приміщень, де перебувають учасники освітнього процесу, сходових клітках, у коридорах, холах та вестибюлях. У разі необхідності встановлення на вікнах приміщень грат, вони повинні розкриватися, розсуватися або зніматися.

Перед початком опалювального сезону теплові мережі, котли, калориферні установки , печі та інші прилади опалювання, котельні закладів та установ повинні бути ретельно перевірені та відремонтовані. Електричні мережі та електрообладнання, що використовуються у закладах та установах, та їх експлуатація повинні відповідати вимогам Правил улаштування електроустановок та Правил технічної експлуатації електроустановок споживачів.

У разі забезпечення закладів та установ внутрішнім протипожежним водопостачанням, кожний пожежний кран-комплект має бути укомплектований пожежним рукавом однакового з ним діаметра та стволом, кнопкою дистанційного запуску пожежних насосів (за їх наявності). Внутрішні пожежні кран-комплекти періодично, але не рідше одного разу на шість місяців, мають піддаватися технічному обслуговуванню і перевірятися на працездатність шляхом пуску води, результати перевірок реєструються у спеціальному журналі технічного обслуговування.

Приміщення мають бути забезпечені первинними засобами пожежогасіння: вогнегасниками, ящиками з піском. бочками з водою, покривалами з негорючого теплоізоляційного матеріалу, лопатами, іншим пожежним інструментом. Місця розміщення первинних засобів пожежогасіння мають зазначатися у планах евакуації. Вогнегасники повинні встановлюватися у легкодоступних та видних місцях. Для раннього виявлення пожежі та подавання сигналу тривоги для вживання необхідних заходів, наприклад, евакуація людей, виклик пожежно- рятувальних підрозділів, запуск систем димо- та тепловиділення, підпору повітря, пожежогасіння, приміщення закладів освіти обладнуються системами пожежної сигналізації. У разі виникнення пожежі дії працівників закладів та установ мають бути спрямовані на створення безпеки людей, в першу чергу дітей, їх евакуації та рятування. Працівник закладу та установи, який виявив пожежу або її ознаки (задимлення, запах горіння або тління різних матеріалів, різке підвищення температури в приміщенні тощо) зобов’язаний негайно повідомити у найближчий пожежно-рятувальний підрозділ. Задіяти систему оповіщення людей про пожежу, розпочати самому і залучити інших осіб до евакуації людей з будівлі до безпечного місця згідно з планом евакуації, сповістити про пожежу керівника закладу. Під час проведення евакуації та гасіння пожежі необхідно з урахуванням обстановки, що склалася, визначити найбезпечніші евакуаційні шляхи і виходи до безпечної зони у найкоротший термін. Ретельно перевірити усі приміщення, щоб унеможливити перебування у небезпечній зоні дітей. Залишаючи приміщення або будівлі, що постраждали від пожежі, потрібно зачинити за собою всі двері і вікна.

Валентина ТИМОЩУК,
майстер виробничого навчання
Здолбунівських територіальних курсів ІІІ категорії
НМЦ ЦЗ та БЖД Рівненської області


   
Статті
11 Червня15:08 Безпека дітей під час літніх канікул
1 Червня11:32 Пожежна безпека на природі: аби відпочинок був вдалим
31 Травня11:47 Небезпека блискавки під час грози
13 Травня13:32 Дитяча допитливість та пластикові вікна
6 Травня10:39 Створення добровільної пожежної охорони на об’єктах суб’єктів господарювання
6 Травня10:16 Секрети успішного ділового спілкування
5 Травня15:53 Правила безпеки під час роботи за комп’ютером
16 Квітня15:03 Консультаційний пункт з питань ЦЗ при ТОВ „УК "Житло Сервіс Рівне”
29 Січня08:51 Як зміцнити імунітет взимку без ліків
20 Січня14:15 Користь квашених овочів та фруктів
18 Січня14:26 Правила безпечного купання на Водохреща
5 Січня12:26 Зимові ігри без снігу: в що пограти з дитиною на свіжому повітрі?
18 Грудня14:17 Поради щодо лікування застуди та гострих респіраторних захворювань
15 Грудня09:41 Обережно солярій!
23 Листопада09:43 ТИХИЙ ВБИВЦЯ – чадний газ.
Статті