Навчально-методичний центр цивільного захисту
та безпеки життєдіяльності Рівненської області

 ГоловнаСтатті3 Вересня, 2021р.
 Версія для друку

Мобінг – психологічний терор

Опубліковано: 03.09.2021, 15:50

Мобінг – це регулярне та цілеспрямоване нанесення фізичної й душевної шкоди людині чи дитині. Це довготривале „відторгнення” дитини більшістю членів класу чи групи. Актуальним в учнівських колективах стало поняття „мобінгу” (від англ. – натовп, глум й означає психологічний терор, який здійснює група по відношенню до особистості).

478731.jpg

Види мобінгу: бойкот, причіпки, кепкування, дезінформація, передавання неправдивої інформації з певною метою (доноси), спичинення шкоди здоров’ю, дрібні крадіжки або псування особистих речей.  Крім того в залежності від походження мобінг поділяють на вертикальний (боссинг) – від керівництва до підлеглих і горизонтальний – від колег або учнів.

Передумови для виникнення мобінга з боку жертви:

конкуренція з вже існуючим авторитетом (через відхилення від психологічних рамок колективу, керівництва);

стиль поведінки, як у жертви (слабкість, жадібність, плаксивість).

Найчастіше жертвами шкільного насилля стають учні, які мають:

фізичні недоліки або вади (носять окуляри, діти зі зниженим слухом або з руховими порушеннями; мають особливості в поведінці – замкнуті, імпульсивні;

особливості зовнішності – руде волосся, ластовиння, виступаючі вуха, криві ноги, особлива форма голови, вага тіла (повнота або худорлявість); страх перед школою;  

відсутність досвіду життя в колективі (так звані домашні діти);

хвороби – епілепсія, порушення мовлення, дисграфія (порушення письмової мови);

порушення читання, порушення здатності до рахування;

низький рівень інтелекту і труднощі у навчанні.

Для учнів, які отримали статус відторгнутих або „ізольованих” характерним є об’єднання в мікрогрупи, які переростають у так звані „групи ризику”. Відсутність корекційного впливу на таких учнів інтеграція даних мікрогруп сприяє формуванню відхилень у поведінці учнів, а це  впливає на стан правопорушень у закладі освіти і створює негативний мікроклімат в учнівському колективі. Об’єднуючись між собою, такі учні порушують робочу атмосферу на уроці, викликають негативізми, роздратування в учителів, висміюють або принижують однокласників, конструктивно налаштованих на навчання.

На жаль, сучасні діти про людську жорстокість знають більше, ніж їхні ровесники 20-30 років тому. Причиною є демонстрація сцен насильства у засобах масової інформації. Також спостерігається пережите насильство не лише в кіно, а й на власному досвіді в сім’ях, сценах приниження в класі (бійки, вимагання грошей, психологічний тиск, словесні образи). Причиною мобінгу може бути не тільки агресія або страх, а також  нудьга і монотонність, бажання розвіятись чи виділитись серед інших. Наслідки таких „розваг” відображаються на особистості і супроводжуються психосоматичними порушеннями.

Як не прикро, але однією з причин мобінгу є й нестабільність сучасної сім’ї (багато дітей живе з одним із батьків, значна частина дітей проживає з родичами або опікунами у зв’язку з виїздом батьків за кордон). Через ці умовності у дітей в таких сім’ях з’являється  емоційні розлади, депресивні стани та  агресивність, що значною мірою впливає на взаємовідносини в учнівському колективі.

Мобінг вкрай негативно впливає на соціалізацію жертви, дезадаптуючи її з усіма наслідками, а саме: руйнування або ж затримка формування сфер, в яких здійснюється становлення особистості – діяльності, спілкуванні, самосвідомості.

Наслідки мобінга:

неадекватне сприйняття власної індивідуальності – занижена самооцінка, комплекс неповноцінності, беззахисність;

неадекватне сприйняття реальності – формування дезадаптаційних захисних психологічних механізмів;

тривога, стрес, фобії, депресії, неврози, страх;

відхилення в поведінці – адиктивна, антисоціальна (крайньою формою якої є кримінальна), суїцидальна поведінка;

 формування залежностей: алкогольна, тютюнова, наркотична, психологічна;

 порушення в комунікативній сфері (крайнім випадком є розлади мовлення) -  страх спілкування з людьми, недовіра до людей, відсторонення від спілкування з колективом (в школі це проявляється у вигляді прогулів).

Напрямки превентивної роботи:

підтримуйте позитивний статус дитини (потенційної жертви мобінгу) в класі;

 підкреслюйте важливість спільної роботи у колективі;

 формуйте в учнів навички самоконтролю, асертивної поведінки (вміння людини бути незалежною від зовнішнього впливу і оцінок, самостійно регулювати свою поведінку) та позитивне ставлення до себе;

засуджуйте твердо й постійно деструктивну й антисоціальну поведінку учнів;

 використовуйте в роз’яснювальній  профілактичній діяльності такий матеріал, що спонукатиме слухачів до міркувань та осмислення власної поведінки;

заохочуйте учнів до позитивних зрушень в особистісному зростанні, тобто підтримуйте у них прагнення до самовдосконалення.

Основні завдання соціально-педагогічної і корекційної роботи з жертвами шкільного насилля:

створити психологічний комфорт для отримання жертвами мобінгу позитивного досвіду підтримки і довіри;

 сформувати навички впевненої поведінки, розвинути впевненість в собі, позитивне самосприйняття;

допомогти учням розвинути навички конструктивного спілкування, комунікативну компетентність;

мінімізувати відчуття людиною своєї ізольованості шляхом формування потреби у приналежності до групи;

підвищувати рівень емоційної комфортності шляхом зниження тривожності;

працюючи з колективом, в якому зафіксовано явище мобінгу, з метою вторинної профілактики виникнення мобінгу необхідно діяти в напрямку зниження агресивності, формування толерантності, емпатійності в учнів.

Для уникнення мобінгу учням рекомендовано:

 намагайтися підтримувати стосунки з усіма учасниками коллективу;

 не поширювати плітки, а почувши плітку, не переказуйте її іншим;

 відстоювати свою думку, не дозволяти принижувати себе;

 дотримуватись традицій коллективу;

 брати участь у спільних колективних заходах.

Проте, якщо виникають проблеми у стосунках з однолітками або вчителями, необхідно звернутися до дорослих, яким ви довіряєте (краще до психолога).

 

Наталія Яковець, начальник обласного методичного кабінету

(БЖД населення) НМЦ ЦЗ та БЖД Рівненської області


   
Статті
9 Вересня15:49 Готуємось до сезону застуд за допомогою природних антибіотиків
7 Вересня16:17 Різновиди меду та його користь для здоров’я
3 Вересня15:50 Мобінг – психологічний терор
22 Липня15:59 Обережно, морозиво-енергетик! Більше шкоди, ніж користі
22 Липня11:43 Дбаємо про профілактику кишкових інфекцій та харчових отруєнь
7 Липня10:11 Надмірне перебування на сонці - шкідливе для здоров’я
11 Червня15:08 Безпека дітей під час літніх канікул
1 Червня11:32 Пожежна безпека на природі: аби відпочинок був вдалим
31 Травня11:47 Небезпека блискавки під час грози
13 Травня13:32 Дитяча допитливість та пластикові вікна
6 Травня10:39 Створення добровільної пожежної охорони на об’єктах суб’єктів господарювання
6 Травня10:16 Секрети успішного ділового спілкування
5 Травня15:53 Правила безпеки під час роботи за комп’ютером
16 Квітня15:03 Консультаційний пункт з питань ЦЗ при ТОВ „УК "Житло Сервіс Рівне”
29 Січня08:51 Як зміцнити імунітет взимку без ліків
Статті